Join WhatsApp group.

https://chat.whatsapp.com/CKoJV5zlBZH3ogEeUCoelt

Advertisement

Mutiara

_Sewaktu Baginda Rasulullah Sedang Sakit, Terlontar Satu Pertanyaan pada Jibril:_

_”Wahai Jibril, Adakah Kau Akan Turun ke Bumi Setelah Aku Tiada ?”_

_”Masih lagi Ya Rasulullah, Aku Turun ke Bumi Untuk Mengambil 10 Mutiara Hidup Peninggalan mu.”_

_Lalu Baginda Bertanya Kembali:_

_“Mutiara Apakah Yang Kau Akan Ambil ?”_

_Jibril Menjawab:_

‎(الأَوَّلُ) أَرْفَعُ البَرَكَةَ مِنَ الأَرْضِا”

_*Mutiara Pertama* yang akan ku ambil dari muka bumi ini adalah *BERKAH.*_

_*Mutiara Kedua* yang akan ku ambil dari bumi adalah *RASA CINTA* dari hati manusia:_
‎( وَالثََّانىِ) أَرْفَعُ المَحَبَّةَ مِنْ قُلُوْبِ الخَلْقِ

_*Mutiara Ketiga* yang akan ku ambil dari bumi ini adalah *RASA KASIH SAYANG* di antara keluarga:_ (وَالثََّالِثُ) أَرْفَعُ الشُّفْقَةَ مِنْ قُلُوْبِ الأَقاَرِبِ
_[ yakni rasa kasih sayang antara keluarga semakin menipis. ]_

_*Mutiara Keempat* yang akan diambil oleh Jibril dari bumi ini adalah *KEADILAN* di hati seorang pemimpin:_
‎(وَالرَّابِعُ) أَرْفَعُ العَدْلَ مِنَ الأُمَراَءِ

_*Mutiara Kelima* yang akan ku ambil dari bumi ini adalah:_
‎(وَالخاَمِسُ) أَرْفَعُ الحَياَءَ مِنَ النِّساَءِ
_*RASA MALU* dari kaum wanita-wanita._

_*Mutiara Keenam* yang akan ku ambil dari bumi adalah:_
‎(وَالسَّادِسُ) أَرْفَعُ الصَّبْرَ مِنَ الفُقَراَءِ
_*RASA SABAR* orang-orang fakir._

_*Mutiara Ketujuh* yang akan ku ambil dari bumi adalah:_
‎(وَالسَّابِعُ) أَرْفَعُ الوَرَعَ وَالزُهْدَ مِنَ اْلعُلَماَءِ
_yakni *WARAK dan ZUHUD* dari para ulama._
_[ Warak adalah cukup berhati-hati menjaga diri dari yang Syubhah dan yang haram, sedangkan Zuhud itu tidak mementingkan harta-dunia, kedua-duanya merupakan ciri seorang Ulama. Jika Warak dan Zuhud telah hilang dari Ulama maka Hilanglah Nilai Jati Dirinya._

_*Mutiara Kedelapan* yang akan ku ambil dari bumi adalah:_
‎(وَالثََّامِنُ) أَرْفَعُ السَّخاَءَ مِنَ الأَغْنِياَءِ
_*DERMAWANNYA* orang-orang kaya._

_*Mutiara Kesembilan* yang akan ku ambil dari bumi adalah:_
‎(وَالتَّاسِعُ) أَرْفَعُ القُرْآنَ
_*MENGANGKAT Al-Qur’an.*_
_[ yakni menghilangkan Ruh Al-Qur’an itu sendiri Sebagai Panduan Dalam Kehidupan.]_

_Dan *Yang Terakhir,* Mutiara yang akan ku ambil dari bumi adalah *IMAN:*_
‎(العاَشِرُ) أَرْفَعُ الإِيْماَنَ
_[ Ini Adalah Mutiara Paling Berharga di Antara Sembilan Mutiara Lainnya.]_

_Marilah Kita sama-sama Merenungkan Seperti Yang Telah Disebutkan Oleh Jibril a.s. Pada Akhir Zaman ini. *Semoga Kita Akan Menjadi Lebih Baik Dari Yang Sudah-sudah.*_
_Aamiiin Yaa Rabbal ‘Aalamin…!!!_

_Sumber: Kitab Nur Al-Abshar, Karya Asy-Syabalanji_

_Jadilah CAHAYA, Walaupun Tak Tersentuh, Tetapi Selalu Menerangi. Jadilah ANGIN, Walaupun Tak Nampak, Tetapi Selalu Memberikan Kesejukan. Jadilah SAHABAT/SAUDARA SEJATI, Walaupun Tidak Bersama Menjalani Hari, Tetapi Selalu Menjaga Hati._

Tahniah.

TAHNIAH BUAT RAKYAT MALAYSIA
SOKONG BARANG MELAYU (ISLAM)

1. Roti Gardenia (Syed Mokhtar)
2. Beras Jasmine (Syed Mokhtar)
3. Minyak Masak Tiara (FELDA)
4. Minyak Masak Saji (FELDA)
5. Susu Pekat Manis Saji (FELDA)
6. Susu Cair Saji (FELDA)
7. Magge Sajimee Saji (FELDA)
8. Mayonis Saji Mayo Saji (FELDA)
9. Marjerin Pelangi (FELDA)
10. Sos Cili Pelangi (FELDA)
11. Sos Tomato Pelangi (FELDA)
12. Jem Peanut SunBear (FELDA)
13. Sardin Agromas
14. Sardin Pertima
15. Kopi Hang Tuah
16. Bihun Sufi
17. Mi Kuning Sufi
18. Kuey Teow Sufi
19. Garam Sufi
20. Sos Lada Hitam Sufi
21. Sos Cili/Tomato Sufi
22. Kicap Masin/Manis Sufi
23. Tepung Goreng Sufi
24. Minyak Masak Sufi
25. Telur Cap Sufi
26. Ubat gigi Najwa
27. Ubat gigi Halagel
28. Garam Halagel
29. Tepung gandum Cap Bidara
30. Tepung gandum Faiza
31. Jus minuman Safina
32. Syampoo D’herbs
33. Pasaraya Mydin
34. Pasaraya MyMart
(kedai keluaran Mydin)
35. Bihun Kampung
36. Burger Ramly
37. Air Mineral Eden
38. Air Mineral Ala Fonte (Mofaz)
39. Beras Faiza
40. Beras Langsat
41. Kicap Adabi
42. Kicap Cap Kipas Udang
43. Minyak Masak Alif
44. Nugget Ayamas
45. Sos Rohaya
46. Sos Adabi
47. White Coffee 9 in1 (Razbiana Industries)
48. Zby Galeri Dinamik
49. Produk ZUZA
50. Bihun ikhwan
51. Mee kuning Ikhwan
52. Kuetiau Ikhwan
52. Agar-agar Ikhwan
53. Sos Cili ikhwan
54. Sos Tomato ikhwan
55. Sos Tiram ikhwan
56. Air Mineral Ikhwan
57.Ubat Gigi Ikhwan
58. Fishball ikhwan
59. Fishcake Ikhwan
60. Roti Ikhwan (aneka roti)
61. Donat Ikhwan
62. Soya Ikhwan
63. Minuman berkabonat Ikhwan
64. Air mineral Ikhwan
65. Sabun Ikhwan
66. Coklat Ikhwan
67. Biskut Jari Ikhwan
68. Taugeh Ikhwan
69. Keropok lekor
70. Tauhu Ikhwan
71. Roti canai segera ikhwan
72. Ayam masyriq/AGI

Kalau pembekal x mau turun harga. Kita beli saja brgan Melayu. Kita buat mcm selepas 13 Mei 1969…keluh kesah taukeh2 Cina bila brgan depa di pulaukan..

KEMPEN TURUN HARGA…
Melayu ada minyak masak sendiri, kenapa beli minyak masak cina? – LIKE
Ayam halalan toyyibaa…
1. Ayam Hijrah
2. Ayam Az- zain
3. Ayam-Qu sejuk beku
4. Ayam Ikhwan

Sokong minyak masak Melayu
1. Saji -Felda
2. Tiara -Felda
3. Alif -SimeDarby
4. Olife -SimeDarby
5. Adela Sunflower/Canola – Felda
6. Cap Tiga Udang (Jenis Paket – Felda)

Tak payah beli minyak masak Cina :
1. Seri Murni Cina
2. Buruh Cina
3. VeSawit Cina
4. VeSoya Cina
5. VeCorn Cina
6. Knife Cina
7. Naturel Cina
8. Daisy Cina
9. Fan Cina
10. Red Eagle Cina
11. Neptune Cina
12. Krystal Cina

Jom kita sama2 bantu SHARE sebab ramai orang Melayu yang masih tak tau produk mereka sendiri dan masih membeli minyak buatan cina.

walaupun dah banyak kali terima, tapi rasanya perlu FWD lagi.. sebab Melayu mudah LUPA…
JIHAD EKONOMI.. ALLAHU AKBAR.

Assalamualaikum.

Assalamualaikum wbt…
🌹🌿
*Akan tiba nanti..* Bila terputus jasad dan nyawa..

*Ada 3 perkara* yang tidak kan putus dan sentiasa mengalir
Ketika kita berseorangan di barzakh
🌹🌿
*Sedeqah jariah*
Amalan yang sentiasa mengalir pahalanya dan dpt memadamkan kepanasan di barzakh
🌹🌿
*Ilmu yang bermanfaat*
Menebarkan ilmu yg sentiasa di amalkan oleh yang menerimanya.. Selagi ia di amalkan, selagi itu pahalanya mengalir
🌹🌿
*Anak yang soleh*
Anak yang sentiasa mendoakan,menghadiahkan setiap amalannya, sedeqahnya untuk ibubapa nya tanpa putus
======🌹🌿=====
Tuan, Puan… Sedeqahlah sedikit dan hadiahkan pahalanya untuk ibu ayah juga buat yang telah pergi..😔

*Anak2 di sini akan sertakan pula solat hajat khusus dan Majlis Bacaan Yaasiin dan Tahlil Arwah utk ibubapa dan ahli2 keluarga yg diniatkan…*

*BANTULAH KAMI…* Hari ini kami nak mencari dana untuk *Anak2 berbuka puasa dan persiapan persekolahan*

🗳 *Infaq Persiapan Sekolah – RM380 seorang*
🗳 *TAJAAN BERBUKA dan Moreh – RM10.50 seorang*
Mohon di bantu segera hari ini…
😢😢😢

*Tbb Ustaz Hj Mohd Zamzuri*
wasap.my/601131414865

Akaun Rasmi Madrasah
*PUSAT RAWATAN AMAL*
5021 7500 2459
Maybank

✅ *Mohon Maklumkan Kemasukkan*
✅ *Mohon Bantu Sebarkan*

Makan.

BILA MAKAN DI LUAR,INGATLAH MEREKA YANG DI RUMAH

Subuh suatu hari minggu lepas,saya membawa karipap dan bancuhan nescafe gold creamy latte untuk berkenduri kecil dg jemaah subuh di surau.Pada subuh esoknya, imam surau bercerita kpd saya yg dia minum nescafe yg dihidangkan separuh cawan shj,lagi separuh dia bawa balik(rumahnya bersebelahan surau).Katanya “Nak bagi Mak Long rasa juga,sedap”.Saya terkedu mendengarnya.

Mari kita ambik iktibar dari peristiwa ini.Betapa dia begitu menyayangi isteri walau telah tua.Terasa apa yg dia makan diluar ingin juga dikongsi dg isteri.Bukan dia miskin kerana mereka suami isteri ada pencen,anak anak kerja professional,tetapi ingatan kpd orang dirumah menyebabkan ia ingin berkongsi dg mereka walau sekedar setengah cawan nescafe.

Bandingkanlah dg diri kita bila kita makan diluar,ditempat kerja,majlis,di hotel dsbnya.Apakah ada ingatan kita kpd anak,isteri semasa menjamah makanan yg sedap dan menarik itu.Jangan sesekali sekedar membawa sendawa balik ke rumah, membawa balik cerita kpd mereka yg dirumah.(Esoknya saya membawa beberapa paket nescafe gold creamy latte untuk imam surau,dia gelak besar menerimanya)

Saya perturunkan semula tulisan saya yg dulu yg menyerupai kisah ini juga tetapi makannya berlainan.

IKTIBAR DARI BELANJA MAKAN TOSE MASALA

Terjumpa seorang tua yg tinggal sekampung dengan saya di pekan,katanya nak ke setesen bas untuk balik,saya ajak balik dengan saya.Dia setuju.Mukanya berpeluh kerana berjalan dalam panas,datang ke pekan nak beli batu pengasah dan pisau menebas rumput.”Kita singgah minum sikit.”kata saya mempelawa.Dia tidak menolak mungkin kerana terasa haus.Saya singgah di satu kedai nasi kandar.

Saya order tosai masala dan teh o ais.Dia hanya order teh o ais.Bila disuruh order makan,dia menolak tetapi saya rasa dia hanya terasa segan.Lalu saya tanya dia,”Pak ngah,kita cuba tose masala,sedaaap!”Dia membalas,”Cikgu nak belanja saya,saya terima saja.Tekak orang susah macam saya ni mana boleh memilih.”Saya senyum saja.Kami makan sambil berbual.Katanya,”Sedap cikgu.Saya tak pernah makan,ingat ini orang India saja makan.”

Selesai makan dia bertanya,”Mahai ka tose ni,berapa duit sebiji.?”Saya membalas,”3.50 sebiji.”Dia kelihatan meraba poket baju telok belanganya,mengeluar uncang plastik kecil yg berlipat.Ada beberapa not seringgit dan duit siling.Saya sangka dia nak bayar,cepat-cepat saya suruh dia simpan,kerana saya nak bayar.Tetapi dia berkata,”Saya rasa bersalah,rasa mengkelan, kerana saya dapat makan yg sedap hari ni,tapi anak bini saya tidak.Kami selalu kongsi susah senang.Bila makan sedap begini,saya teringat kat depa, saya nak beli bawak balik untuk depa juga,supaya saya tak rasa bersalah,rasa penting diri.Beli sebiji pun jadilah,depa boleh kongsi lima orang.Kalau tak kenyang pun,dapat rasa jadilah.”

Ya Allah.Subhanallah!Saya tergamam,sebak mendengar kata-katanya.Betapa kuat ingatan kasihnya kpd anak isterinya.Betapa aku tidak pernah mempunyai ingatan sebegini bila makan diluar sendirian.Jernihnya jiwa insan ini,kemiskinan mendidik mereka berkongsi segalanya,baik yg susah maupun yg menyenangkan.

Saya order 3 biji tose masala untuk dia bawa balik.Senyumnya ketika turun dari kereta membayangkan kepuasan dan kegembiraannya.Allah menunjukkan kpd saya hari ini bagaimana bersihnya jiwa mereka yg serba kurang dalam hidup,berkongsi segalanya,sedang kita yg mewah,membina sikap individualistik.Makan pun dah jarang bersama,makan pun tak sama,apa lagi berkongsi susah senang.Lihatlah betapa anak anak mengabai ibubapa,apa yg mereka makan,apa masalah yg mereka hadapi.Ada juga ibubapa yg tak peduli masalah anak,asal beri duit dah cukup.Ada bapa yg ke majlis sana sini,hanya membawa perut yg kekenyangan balik kerumah.Ada yg hanya bawa balik sendawa berbau durian bila dijamu diluar sedang anak isteri tak pernah merasa.

Perkahwinan itu perkongsian yg berterusan hingga ke liang lahat.Berkongsi dg isteri,anak bahkan cucu.Binalah ingatan bersama.Jika orang tua ini begitu terasa perlunya berkongsi walau hanya pada perkara makan,bermakna mereka berkongsi lebih jauh lagi dlm hal lain.Itulah yg membina keeratan ikatan kekeluargaan.

Ambillah iktibar.Jangan pentingkan diri.Rezeki yg diturunkan kpd kita sebenarnya ada didalamnya rezeki isteri,anak anak,jangan dipolok sendiri.Jangan kita saja sibuk bertukar baju baru,bini berpakaian lusuh,anak anak berpakaian koyak,jangan kita saja bertukar handphone,smartphone,anak tak ada satu permainan pun,jangan kita saja bertukar kereta,anak berbasikal cabuk,isteri bergelumang didapur serba buruk.Berfikirlah lebih lanjut.Jika ada yg terasa,memang saya nak bubuh serbuk perasa,kerana sendiri tak mau rasa.abdghaniharon

Dakwah.

Saya hendak mengulas isu pelajar USAS yang terlibat dalam usaha dakwah terhadap orang Kristian khususnya. Pada hakikatnya, orang Islam lebih berhak mencintai Nabi Isa AS (Jesus) daripada orang Kristian kerana Rasulullah SAW bersabda:
أَنَا أَوْلَى النَّاسِ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ
“Akulah orang yang lebih berhak terhadap Isa bin Maryam baik di dunia mahupun di akhirat.”
(hadis ini riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Slogan “Muslims @ I Love Jesus” itu benar dan satu daripada pendekatan menjinakkan orang Kristian untuk didekati lalu didakwahi. Namun, pendekatan itu perlu disesuaikan dengan realiti Malaysia yang sedikit sebanyak berbeza dengan realiti negara Eropah. Apa-apapun yang diperkatakan, semoga usaha ini dilakukan dengan ikhlas berdasarkan ilmu. Semoga pendakwah ini diberkati Allah dan sasaran dakwah diberi hidayah oleh Allah. Amin. Demikian ulasan saya secara umum tentang isu ini. Saya ada sedikit pengalaman peribadi berdakwah dan berdialog tentang agama dengan kawan Cina dan Filipina yang bekerja di Kuala Lumpur.

Azmi Ahmad USAS

Al Fatihah.

IMG_20181217_093243_867Dukacita dimaklumkan pelumba negara, Mohd Hafiz Nor Azman disahkan meninggal dunia selepas mengalami kemalangan ketika beraksi di Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS 2018.
.
Allahyarham yang juga turut beraksi dalam Asia Road Racing Championship (ARRC) menghembuskan nafas terakhir ketika beraksi di pusingan 10, Bandar Penawar, Johor bagi kategori CP150.
.
Salam takziah kepada keluarga beliau dan bagi seluruh rakyat Malaysia, kami mendoakan agar roh Allahyarham ditempatkan dalam kalangan orang beriman. Al-Fatihah …

Sumber dari @kbsmalaysia